Aloittelijan metodi

Kulmien orientaatio

Tässä vaiheessa tavoitteena on kääntää kaikki kulmat oikein päin, jolloin koko yläsivu on samanvärinen kuten seuraavassa kuvassa:



Tässä vaiheessa tarvitaan vain yhtä algoritmia, jota yleisesti kutsutaan Suneksi. Kyseinen algoritmi kääntää aina kolmea kulmaa myötäpäivään, kaikkia muita paitsi UFL:ssä (ylä-etu-vasemmalla) olevaa. Parin helpon säännön avulla osaat aina tehdä Sunen oikeasta kohdasta.


1. Jos yksi kulma on oikein päin, laita se UFL:ään.
2. Jos kaksi kulmaa on oikein päin, UFL-kulman keltaisen tarran pitää osoittaa sinua kohti.
3. Jos kaikki kulmat ovat väärin päin, UFL-kulman keltaisen tarran pitää osoittaa vasemmalle.


Sinun täytyy siis kiinnittää huomiota ainoastaan UFL-kulmaan. Alla on esimerkki kaikista tapauksista, joista ensimmäinen on pelkkä Sune ja muissa se tehdään 2-3 kertaa.









Tässä vaiheessa on kaikkiaan kuusi eri tapausta Sunen lisäksi, ja halutessasi voit opetella kaikkiin omat algoritmit. Kaikkia ei tarvitse opetella kerralla, mutta tämä on helppo tapa nopeuttaa ratkaisua.



Anti-Sune, joka on itse asiassa Sune takaperin.



Saattaa vaikuttaa vähän sekavalta aluksi, mutta on kuitenkin varsin mukava algoritmi.



D-siirrot saattavat tuntua vaikeilta aluksi, mutta tämänkin on aika mukava.



Varsin mukava tämäkin, vaikka tässäkin D-siirrot saattavat olla aluksi hankalia.



Tämä on Tupla-Sune, vaikka itse asiassa tämä on Anti-Sune kaksi kertaa, josta osa siirroista on "kumoutunut", jolloin algoritmi on lyhyempi.



Suhteellisen helppo opetella, mutta saattaa olla aluksi vähän hankala.



Kun viimeinen kerros on käännetty oikein päin, voit alkaa siirtää kulmia oikeille paikoilleen.